19 Ocak 2008 Cumartesi

SİGARA - KOAH – KRONİK AKCİYER HASTALIĞI.

Adına halk arasında kısaca “SİGARA YASAĞI” denilen yasa kabul edildi. Bu yasa uygulanırsa en çok ben sevineceğim. Ama ben uygulanacağından emin değilim. AB ye uyum yasaları çıkardığımızda AB ülkeleri ne diyor? “BİR DE UYGULAMAYA BAKALIM.” Evet birde uygulamaya bakalım. Ama bu yasa aynen uygulanırsa AKP 2009 da ki yerel seçimlerde kesinlikle oy kaybeder.
KOAH size başkasından bulaşmaz. KOAH yetişkinlerde görülür, çocuklarda değil. KOAH lı kişilerin çoğu ya halen sigara içmekte olan ya da eskiden sigara içmiş olan kişilerdir. Her türlü tütün ürününü içmek KOAH ' a neden olabilir. Çoğu kişi ileri derecede nefes darlığından doktora gitmez. Nefes alıp vermedeki hafif zorlanmaları veya öksürüğü yıllarca ihmal ederler.
Artık 5 adımdan fazla yürüyemiyordu. Devamlı yorgundu, halsizdi, canı hiçbir şey yapmak istemiyordu. Son günlerde uyku uyuyamıyor, bütün eklemleri sızlıyordu. Yemek yedikten kısa süre sonra çıkarıyordu Öksürükten boğazı yırtılacak gibi oluyor, zorla çıkardığı balgamdan sonra bütün eklemleri sızlıyor, kıpırdayacak dermanı kalmıyordu. Öksürüp balgam çıkarmağa çalışırken nasıl olup da tıkanmadığına, nefessiz kalmadığına hayret ediyordu.
Bütün bunlara rağmen sigarayı içmeğe devam ediyordu. "SİGARAYI İÇME" diyenlere kızıyordu. "Üşüttüm" diyordu. "Bronşitten" diyordu. Ailesinin baskılarının da etkisi ile Ege Üniversite hastanesine gitmeğe karar verdi. Ege Üniversitesi önünde otobüsten indiler. Servise gidinceye kadar belki 10 kez dinlendi, 3 kez dinlenirken sigara içti.
Ege Üniversitesi Göğüs Hastalıkları bölümünde muayeneden önce ciğer filmi çekildi. Kan tahlili yapıldı. Doktor, muayene sırasında filme ve tahlil sonuçlarına baktı, "kaç yıldır ve günde kaç paket sigara içiyorsun?" diye sordu. Sonra "sigarayı bırakman lazım. Ciğerlerin ve kanın oksijensiz kalmış. Ciğerlerin büzülmüş. Ayaklarında şişlikler var. Parmak uçların ve dudakların mosmor. Rengin soluk. Seni hastaneye yatıracağım. Tedaviden sonra yine sigara içersen, ölmesen bile yanında oksijen tüpü ile gezmek zorunda kalırsın" dedi.
Zorunlu olarak "tamam" dedi. Odaya geçti. Yattı. Burnuna bir boru takıp oksijen, koluna serum takıp ilaç vermeğe başladılar. 4-5 çeşit hap verdiler. 2 gün hep uyudu. Ara sıra uyansa bile yataktan çıkmadı.
Hastaneye Cuma günü saat 14.00 de yatmıştı. Pazartesi olduğunda nispeten düzelmişti artık. Yatmaktan canı sıkılmağa başladı. Kalktı. Diğer hastalarla konuştu. Hepsinin de sorunu sigaraydı.
Doktor, Pazartesi saat 10.00 da muayene ettiğinde "yarı yarıya düzelmişsin, yarın kan tahlilini yapalım, sonuç iyi çıkarsa taburcu olursun" dediğinde sevindi. Hastaneye yattığından beri sigara içmemişti. Kendini iyi hissediyordu.
Ertesi gün kan tahlili sonucu olumlu çıktı. Taburcu olurken doktor "sigara içersen bir daha hiç gelme” dedi. Hastaneden çıkışta kuş gibiydi. Sanki gelirken 10 kere dinlenen o değildi. Kendini daha canlı, dinlenmiş hissediyordu. Bunun nedeni sigarayı içmemesi mi, yoksa kullandığı ilaçlar mı? İleride belli olacaktı. Bergama'da garajda otobüsten indiğinde hiçte hafif olmayan 2 torbayı aldı, eve kadar hiç dinlenmeden geldi. Kendi bile buna hayret etmiş, sevinmişti.
Rahatlıkla yol yürüyebiliyor, merdiven çıkabiliyor, öksürmüyor, geceleri rahat uyuyabiliyordu artık. Bütün bunları yaşadıkça daha da kararlı olarak "sigarayı artık içmem" diyordu. Her gün çarşıyı bir baştan bir başa yürüyor, yorulmuyordu. Sigaranın zararlarını şimdi anlıyordu.
Şimdi sigara içmiyor. Kuş gibi hafif, Mutlu ve sağlıklı. Fakat 30 yıldır içtiği günde 2 paket sigaranın etkisi hemen geçmeyecek, bunu biliyor. Sigarayı içmediği her gün biraz daha sağlıklı olacak, vücudundaki zehir biraz daha azalacak bunu biliyor. Her geçen gün biraz daha sağlıklı olacak bunu biliyor. 09.07.2001
Bu kişi benim. Bu yazıyı Bergama’da Kuzey Ege Gazetesindeki köşemde yazdım. Tam 15 ay ağzıma sigara koymadım. Canında istemiyordu. Bu süre içinde çok kilo aldım. Hiç 55 kiloyu bulmadığım halde 69 kiloya çıktım. Hangi akla hizmet ettimse “artık bundan sonra tiryakisi olmam. Akşamları yemekten sonra 1 tane sigara içeyim. Hem sigara keyfi yaparım hem de kilom biraz düşer” diye düşündüm ve tüm karşı çıkmalara rağmen bir akşam bir tane sigara içtim. Kaç gün geçti bilmiyorum ama çok kısa bir süre sonra yeniden paket taşımaya başlamıştım. Günde bir pakete yakın sigara içiyordum. Birkaç ay geçti yine yol yürüyemez oldum. Tabi yine hastane yolu göründü.
Hastanede 3 – 4 gün tedaviden sonra bu kez eve oksijen makinası verdiler. Bu kez 6 ay zor dayandım. Bir gün birinden bir sigara istedim, ertesi gün 3 – 4 kişiden. Her gün herkesten sigara istenmez ki. Paket taşımaya başladım yeniden. Gerçi günde 5-6 tane az içiyordum ama o bile dokunuyordu. Yine hastane yolu göründü. Artık utanıyordum ama yapacak bir şeyde yoktu.
Hastaneden çıktıktan sonra KUZEY EGE GAZETESİNDE BU İLANI YAYINLADIM.
35 YILDIR HİÇ AYRILMADIĞIM, ÖMÜR BOYU MUTLU, SAĞLIKLI VE SORUNSUZBİRLİKTE OLMAK İÇİN HER ÇABAYI GÖSTERDİĞİM ARKADAŞIM, SIRDAŞIM, DOSTUMUN BANA İHANET ETTİĞİ, YAVAŞ, YAVAŞ ZEHİRLEDİĞİ GERÇEĞİNİ KESİN OLARAK ANLADIM. BÜTÜN BUNA RAĞMEN İHANETİNDEN VAZ GEÇMESİ, DOSTLUĞUMUZUN DEVAMI İÇİN KENDİSİNE 3 KEZ ŞANS VERDİĞİM HALDE BENİ SÜRÜNDÜREREK ÖLDÜRMEK İSTEĞİNDEN VAZ GEÇMEYECEĞİNE KESİN OLARAK İNANDIĞIM İÇİNSİGARAMI TERK ETMEK ZORUNDA KALDIM. ÜZGÜNÜM AMA PİŞMAN DEĞİLİM.
Ama birkaç ay sonra yine sigaraya başladım. Ama artık hastaneye gitmeye utanıyordum. Akşamları oksijen makinasına bağlandığım halde durumum gün geçtikçe kötüleşiyordu. Artık karar verdim. KESİNLİKLE SİGARAYI BIRAKMALIYDIM.
Şimdi 7 aydır sigara içmiyorum. Canım da istemiyor. Biliyorum ki bir tane içsem arkası gelecek. Sizlere tavsiyem benim gibi hastalanmayı beklemeyin. SAĞLIĞINIZ BOZULMADAN SİGARAYI BIRAKIN.
İnanın sigara içmemek bir eksiklik değil.

Hiç yorum yok: